ملایر و کوه گرمه

کوه گرمه یکی از کوه‌های شهرستان ملایر استان همدان بوده که دارای ارتفاع ۲۳۱۷ متری ودر شمال این شهر قرار دارد وجه‌تسمیه کوه گرمه به علت موقعیت جغرافیایی و حالت طبیعی آن است. چون این کوه در موقعیت غرب شهر ملایر قرار دارد و بنابراین از دید مردم این شهر رو به آفتاب قرار دارد، در بیشتر روزهای سال دارای تابش مستقیم خورشید بوده و برف‌های پوشاننده این ضلع کوه حتی در زمستان‌ها نیز دوام چندانی ندارند. از اینرو به این کوه لقب «گرمه» را نسبت داده‌اند. در کوهپایه های کوه گرمه منطقه ای تفریحی و توریستی وجود دارد که به بام ملایر شهرت دارد و شامل آبشار و دریاچه ی مصنوعی ، رستوران ، رود ها و غار مصنوعی میشود.

کوهنوردی در کوه گرمه نسبتا راحت است و روزانه بسیاری از مردم به قله ی این کوه راه پیدا میکنند.

شهر ملایر  پس از همدان بزرگترین شهرستان در استان همدان است. وسعتی در حدود 3210 کیلومترمربع دارد .

شهرهای همجوار ملایر : از شمال به  همدان -  از شرق : اراک (استان مرکزی)- از جنوب : بروجرد (استان لرستان) -  از غرب : نهاوند و – تویسرکان

امتداد رشته کوه الوند از شمال و شمال شرق از ملایر می گذرد و به کوههای سربند اراک متصل می شود.

کوه های ملایر :

- قله لشکر بين شمال ملاير واراك به ارتفاع 2928متر

-کوه معروف یزدگرد (با بقایای قلعه یزدگرد ساسانی) در جنوب ملاير به ارتفاع 2487متر

- كوه بياتان در جنوب شرقي ملاير به ارتفاع 2580متر

-كوه سفيد در جنوب غربي ملاير به ارتفاع 2475متر.

- در شمال غربي ملاير يك رشته كوه از سلسله جبال الــوند بطرف جنوب غربي كشيده كه به سياه كوه نهاوند متصل مي شود

-كوه سرده (سرد کوه ) نیز به ارتفاع 2777 متر از شمال تا مشرق ملاير

شرح برنامه :

عصر روز پنجشنبه 25 دیماه 1399 با گروهی از همنوردان  با یک دستگاه میدل باس راهی شهر ملایر شدیم . پاسی از شب گذشته بود که به محل اسکان درمنزل ویلایی یکی از آشنایان همنوردمان رسیدیم .. و شب را در آنجا گذرانده صبح جمعه 26 دیماه 1399  راهی شدیم

برای شروع صعود به اصطلاح  پای کار : پارکی بزرگ و زیبایی بود  بنام باغ تاریخی سیفیه که کوه سرده بخوبی از آنجا رویت میشد و آسمانی آبی و هوایی پاک .پارک سیفیه ملایر یکی از قدیمی‌ترین پارک کشور است که در سال ۱۳۰۴ توسط عبدالمحمد میرزا سیف‌الدوله یکی از نوه‌های فتحعلی شاه که در آن زمان حاکم ولایت ملایر بود احداث شد. این بوستان در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوه گرمه ساخته شده‌است )

کوه گرمه دارای دو مسیر است که یکی پاکوبی راحت  و آسان و دیگری مسیر تیغه ای و چالشی  . ساعت 8 و نیم صبح بود که طبق تصمیم سرپرست مسیر تیغه ای را انتخاب نمودیم و با هیجان تمام این مسیر پرانرژی و تقریبا سخت را طی کردیم .

در تمام این مدت همنوردانی با مسئولیت تمام و عالی مراقب بودند و همکاری کردند برای بسلامت رسیدن تمامی اعضا به روی قله .  ساعت 10 صبح همگی روی قله بودیم .  در تمام مسیر شهر زیبای ملایر دیده می شد

همنوردانمان در این صعود :

حمید علیزاده : سرپرست

باران  و آنوشا دختر باران: میزبان

حسن خشنود :  ( از پیشکسوتان کوهنوردی شهر همدان )  سرقدم

سعید تیمور زاده : راهنما

فرهاد محمودی

سعیده بهزاد افشار

امیر فرزانه ( مدیر گروه کوهنوردی همنورد آزاد )

امیر فرزانه همنورد گروه کوهنوردی خانه به دوش

رحیم پناه  - علی بدری

همه جا با من معبود من...
ما را در سایت همه جا با من معبود من دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2kuchmorghan3 بازدید : 192 تاريخ : سه شنبه 14 بهمن 1399 ساعت: 6:16