صعود به قله فیل زمین

به قله فیل زمین  -  ارتفاع 3350 متر

سوم اردیبهشت 1400

منطقه مربوط : روستای لواسان بزرگ

نحوه دسترسی از شهر تهران : بزرگراه شهید بابایی، جاده قدیم جاجرود، ابتدای جاجرود، جاده سد لتیان، مستقیم تا لواسان بزرگ. پس از ورود به روستا دقایقی بعد به یک دوراهی می رسید که نبش سمت راست آن امامزاده سلطان احمد قرار دارد.

می توانید خودروی خود را جلوی امامزاده پارک کرده و از خیابان سمت راست مسیر فیل زمین را در پیش بگیرید.

مسیرهای دسترسی:

-انتهای اتوبان بابایی تا ورودی جاده سد لتیان: 12 کیلومتر و از آنجا تا لواسان بزرگ 21 کیلومتر

- لواسان بزرگ از سمت لواسان کوچک و از طریق جاده افجه و برگ جهان نیز راه دارد.

مسیرهای صعود :

درجه صعود : از سخت / متوسط / آسان :   متوسط

جان پناه : ندارد

طول مسیر تا قله : 6 کیلومتر

طبق قرار ساعت 6 و نیم صبح روز جمعه سوم اردیبهشت 1400 گروه جلوی مسجد رسول میدان رسالت دور هم جمع شده و با ماشین های شخصی به سمت روستای لواسان بزرگ حرکت کردیم . پس از رسیدن به روستا متوجه حضور کوهنوردان زیادی شدیم که از همان ابتدای روستا پارک کرده بودند و آماه می شدند . گروه ما در انتهای روستا کنار رودخانه ای که مبدا حرکت بود پارک کرد .  ساعت 9.20 حرکت مان را شروع کردیم از سمت راست رودخانه رد شده و به سمت چپ پیچیده و وارد مسیر مالرو باغ ها شدیم.  شکوفه های آلبالو و گیلاس و سیب و آلوچه زیبایی خاصی به  کوچه باغ ها داده بودند . جلوه ای بی بدیل از عظمت خداوند در جلوی چشمان ما خودنمایی میکرد .

حدود 100 متر بالاتر دوراهی بود که از مسیر سمت چپ ادامه دادیم.

بعد از 45 دقیقه به منطقه ای زیبا و دارای چشمه آب بنام باغچه خدا رسیدیم در اینجا برای صرف صبحانه توقف کردیم

پس از صرف صبحانه ،  حرکتمان را از سمت شمال شرقی باغچه خدا شروع کردیم . ساعتی پس از گذشتن از دشتی که مشخص بود گوسفند سرا است به سمت راست یال رسیدیم و بالا رفتیم .

در اینجا گروهی 40 نفره را دیدیم که روی یال به سمت قله می رفتند .. که پس از  دقایقی به آنها رسیدیم و سعی می کردیم بجهت رعایت اصول بهداشتی با هم تلاقی پیدا نکنیم . دو تا گروه دیگر هم که تعدادشان کمتر بود در مسیر بودند اما این گروه 40 نفره تقریبا با ما در یک زمان و مکان حرکت می کردند و در بعضی مواقع عقب می ماندند . از همان ابتدا شاهد بودیم که بعضی از افراد این گروه بدون آمادگی جسمانی و به سختی تمام حرکت میکنند

در بخش هایی از مسیر بعضی جاها  صخره ای و دست بسنگ بود که زیاد سخت نبود . هوا نیمه ابری با نسیمی خنک روح را نوازش می داد  در جایی که از یک شیب تند به روی خط الرأس  رسیدیم  نمایی زیبا از کوههای سربه فلک کشیده سرسیاه غار و ساکا و آتشکوه و ریزان و گاوبینی در جهت شمال شرق و دشت لار در جهت شمال در معرض دید قرار گرفت قله ی دماوند که نیمی از آن را مه در برگرفته بود در سمت شمال دیده می شد اینجا با هم  آواز سرود ملی را سر دادیم .. ای ایران ای مرز پر گهر

.توضیح :  قله ی فیل زمین روی خط الرأس شرقی – غربی قرار دارد که شامل قله های : گل زرد ، وستان، سیاه پلاس، ، گاوبینی، سر سیاه غار، سیاه چال، سیاه ریز، ریزان، آتشکوه ، مهر چال، پیرزن کلوم و همهن می شود.. ....

ساعت 13.30 گروه با عبور از زیر پرچم کشور. قدم بر قله فیل زمین به ارتفاع 3350 متر گذاشتند

حدود یک ساعتی را روی قله به تماشای قله های دماوند و چپکرو و دو خواهران و دریاچه لار و عکس گرفتن گذراندیم

مسیر فرودمان از سمت جنوب قله خط الرأس انتخاب نمودیم که بهترین مسیر فرود قله ی فیل زمین است . که پس حدود 2 ساعت خط الرأس در قسمتی قبل از صخره سمت راست به کف دره ارتفاع کم کردیم .. شیب تندی بود ولی مشکلی بوجود نیامد و گروه پس از چهار ساعت پیمایش فرود به دشت سرسبز باغچه خدا رسیدند و پس از صرف نهار و رفع خستگی .. به سمت روستا حرکت نموده و نهایتا ساعت 6 و نیم بود که به پای ماشین ها رسیدیم .

نکته ای قابل تأمل در این برنامه این بود آن گروه 40 نفره  بهنگام فرود از مسیر خط الرأس جدا شده و به سمت دره سرازیر شدند مسیری اشتباه با شیب تند و سنگ های ریزشی وحشتناک .( آقای حمید علیزاده ) چندین بار به آنها اخطار دارد که مسیر اشتباه است و نادرست  ولی آنها به راه خود ادامه دادند . ظاهرا سرپرست آن گروه گفته بود که میخواهد اعضا را از مسیر چالشی عبور دهد ..!!! جای تعجب است سرپرست برنامه با افرادی که توانایی زیادی نداشتند مسیر چالشی و خطرناک را برای فرود انتخاب کرده بود ( نام سرپرست و گروه محفوظ می ماند ) که این امر باعث شده بود بعضی از آنان دچار حادثه شده و صدمه دیده بودند . یکی از آنها را در مسیر دیدم که خسته و زخمی شده بود و بزحمت بسمت پایین حرکت می کرد ..

شرکت کنندگان :

1- حمید علیزاده _ سرپرست مقتدر و آگاه گروه کوهنوردی خانه به دوش

2- امیر فرزانه - سرپرست صبور و با اخلاق گروه کوهنوردی همنورد آزاد

3- فرهاد محمودی - مدیر و برنامه ریز گروه

4- بهروز امینی - عکاس

5- محسن مرادی - میاندار

6- الهام رئیسی 7- پریسا ملک زاده  8- مسعود نادری 9- بهاره خلیلی 10- رضوان انوری 11- حسن حسین پور12- خانم انصاری 13- فاطمه شهیدی فرد 14- افسانه مرادی 15- کاوه فعال 16- امیر فرزانه 2 - 17- خانم فرزانه 18- رویا رمضانی 19- ندا طغیانی 20- لیلا کریمی 21- مرجان مظفری

زهرا خلیلی -  گزارش نویس

مسافتی بعد از باغچه خدا - پایین یال منتهی به خط الراس

نظم و ریتم خاص گروه و همکاری اعضا بدون هیچ مشکلی تمامی گروه را پر انرژی  تا قله رساند

منطقه باغچه خدا مناسب برای رفع خستگی و صرف صبحانه

منظره زیبای شکوفه های بهاری مناسب برای عکس یادگاری
از راست به چپ : بهروز امینی -مسعود نادری - پریسا ملک زاده - الهام رئیسی - فاطمه شهیدی فرد -
بهاره خلیلی - زهرا خلیلی - افسانه مرادی

مسیر صخره ای ودست به سنگ نرسیده به قله

حمید علیزاده : سرپرست و مدیر گروه کوهنوردی خانه به دوش

امیر فرزانه : سرپرست و مدیر گروه همنورد آزاد

روی قله از راست به چپ :
محسن مرادی ( میاندار گروه ) - فرهاد محمودی (مدیریت برنامه گروه ) -
حمید علیزاده (مدیر و سرپرست گروه کوهنوردی خانه به دوش)

بهره گیری : وبلاگ کوهنوردی ، نشاط زندگی

همه جا با من معبود من...
ما را در سایت همه جا با من معبود من دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2kuchmorghan3 بازدید : 174 تاريخ : دوشنبه 9 اسفند 1400 ساعت: 10:14