قله ی کوبری در استان همدان

چهارشنبه بیست و نهم شهریور ۱۴۰۲ - 10:54 - زهرا خلیلی -

به نام خدا

گزارش صعود به قله ی کوبری از توابع شهر تویسرکان - با ارتفاع 3586 متر در مجاورت قله ی یخچال همدان قرار گرفته .

1- صعود به قله کوبري از شهر تویسرکان از باغ شهر سرکان آسان تر و رایج تر است ..

2- مسیر دیگه آن از سمت دره مرادبیک همدان به چشمه سنگ سفيد، هزارپيچ. خط الراس تاريك دره

و هدف ما در این صعود گزینه دوم بود .. براتون بگم که این قله ( از سال 1399 ) دو سه سالی میشه که شده جزو بلندترین قله ی استان همدان .. قبلا از قدیم ندیم ها قله یخچال با ارتفاع 3580 متر بعنوان بلندترین قله این استان سروری می کرد .. میگن شورای شهر سرکان چند تا سکه در صندوقچه ای زرین پیشکش کرده به فدراسیون کوهنوردی و تاج سروری رو از سر قله ی یخچال برداشتند سر قله کوبری گذاشتند . اله و اعلم - من شنیدم ولی شاید صحت نداشته باشه و اینکه قله برای ما مقدس است حالا هر ارتفاعی دارد و هرچه برایش حرف در میاورند از قداست آن کاسته نمی شود .. قله ی یخچال و کوبری هر دو برایم ارزشمند است .. با ارتفاعش کاری ندارم این 6 متر بلندتراست یا کوتاهتر .. چه فرقی میکند !!!! هدف جان و روح را صیقل دادن در آغوش مهر و صفا .. می پرسید به چه دلیل باید این کار رو بکنند .. قصه ی سیمرغ رو شنیدید . نه اون سیمرغ شاهنامه (پروژه ی طرح سیمرغ ) این پروژه از سال ۱۳۹۵ به عنوان یک طرحی داده شده به فدراسیون برای صعود کوهنوردان به بلندترین قله ی هر استان بنام طرح سیمرغ . البته 31 قله داریم اولش سی چکاد بلند در سرتاسر ایران شناسایی شد که هر کدام در یک استان قرار داشتند. بعدها به لیست ، نام یک چکاد دیگر اضافه شد و تعداد چکادها به 31 رسید. هرکوهنوردی که این طرح را بگذراند بعد از ارائه مدارک معتبر که شامل تصویر، نقشه‌های ثبت شده GPS و… می‌باشد در لیست کسانی قرار بگیرد که به این پروژه ملی پیوسته‌اند و نامشان در این پروژه ثبت و تندیس افتخار نصیبشان خواهد شد ایده‌پردازان این طرح آقای دکتر شجیع، ریاست دفتر محیط ‌زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و آقای صبور ، بعد هم آقای حسین نظر (مسئول طرح ملی سیمرغ کوه‌های ایران شدند ) به هر حال کوهنوردانی که در این طرح قله ی یخچال را صعود کردند واجب شد برایشان که کوبری را هم زیارت کنند .

22 شهریور 1402 با گروه کوهنوردی مخابرات منطقه تهران مشتاق دیدار سلطان جدید کوههای همدان ( کوبری ) شدیم . کوبری به زبان لُری که گویش غالب مردم سرکان است یعنی جایی که کبک زیاد دارد ..( کو = کبک . بری = زیاد)

منطقه سرکان به قله ی کوبری نزدیک است اما فاقد پناهگاه است.

تهران ساعت 22 سه شنبه شب 21 شهریور 1402 ( شب چهارشنبه ) :

با یک دستگاه مینی بوس سیترا از محل ساختمان شهید یگانه ( ستارخان – شادمان ) که اکثر موارد محل حرکت آنجاست به سمت همدان حرکت کردیم . ساعت 2 سحرگاه روز چهارشنبه به ترمینال همدان رسیدیم در آنجا منتظر آقای مجید حسنی از همنوردان گروه اوج جاوید همدان شدیم .. تقریبا نیم ساعت بعد آقای حسنی به جمع ما پیوست و چون با راننده نیسان هماهنگ کرده بود برای ساعت 5 صبح و آنموقع خیلی زود بود توفیق پیدا شد در شهر همدان از آرامگاه ابوعلی سینا که البته بسته بود از بیرون به تماشا رفتیم و پارکی که تندیس های دانشمندان و شعرای همدانی دورتا دور آن نصب شده بود .. در آن هنگام سکوت سحرگاهی چند جوان در پارک به نواختن گیتار و خواندن همراه با پرنده های سحر خیز مشغول بودند که با دیدن گروه ما به وجد آمدند وخاضعانه سلام کردند. ساعتی را در خیابانی فکر کنم نامش کولانج بود و سنگ فرش شده که ثبت ملی شده بود گشت زدیم و سوار بر ماشین به سمت روستای مرادبیک رفتیم . کنار روستای مرادبیک روستایی بنام سیلوار هست که میگویند نود در صدمردمانش گُل فروشند و اینکه از ورامین چوب وارد می کنند برای ساخت دسته بیل و کلنگ .. در روستای مرادبیک هم چند تا آسیاب آبی بوده که الان خراب شده .و در زمان های دور سنندجی ها هم برای روستا مازوت ( نفت سیاه ) می آوردند. که برای ایزوگام خیلی خوب بوده ، هشتاد درصد باغهای روستای مراد بیک گیلاسه و سیب هم داره .. دیوارهای قدیمی باغها سنگچین بودند و هنوز بعضی از آنها پابرجاست .. بعضی باغها که وسعت زیادی داشته و هکتاری بوده الان دست وراث افتاده و به متر تبدیل شده

در اول روستا سوار بر نیسان شدیم پس از گذشتن از کوچه باغ های روستا و گذشتن از خانه ییلاقی های و آخرین باغ روستا ، در دره مرادبیک از نیسان پیاده شدیم . قبلا از روستای مرادبیک پیاده میرفتیم با نیسان که تا مسیر مورد نظر آمدیم حدود یکساعت و نیم در وقتمان صرفه جویی شد البته در روزهای تعطیلی ورود نیسان به اون منطقه ممنوع است .

ساعت 5 و 25 دقیقه صبح آماده برای یک صعود بیادماندنی ... پیمودن مسیر در کنار رودخانه ای که از دل کوههای الوند جاریست بسمت جانپناه ایزدی در ارتفاع 2700 متری میرویم بعد از رودخانه کمی بعد از آبشار کوچکی در سمت چپ دره و در دامنه ی بالای رودخانه وارد مسیر فرعی پاکوب شده و از مسیر اصلی که کنار رودخانه است کمی فاصله میگیریم .

آنجا جانپناه کوچک فلزی و تمیزی با رنگ زرد خودنمایی می کند (اسم این جانپناه هم از جوانی گرفته شده بنام حسن ایزدی از کوهنوردان همدانی که در دوم اسفند ماه سال 1377 قصد صعود زمستانی به دماوند را کرده بود که بدلیل پوشاک نامناسب و نداشتن تجربه و آمادگی مناسب و در شرایط جوی نا مساعد جانش را از دست می دهد .)

ساعت 6 و 45 دقیقه بود که به این جانپناه رسیدیم .این جانپناهِ دارای موکت و ظرفیت حدود 10 نفر می باشد و بسیار آراسته و تمیز است .برعکس جانپناههای قله دماوند که آلودگی و شلختگی و زباله در داخل و خارج آنها بیداد می کند .

سکوی سیمانی درکنار این جانپناه ساخته بودند که بسیار مناسب برای گستراندن سفره ی صبحانه . و دقایقی استراحت در هوای مطبوع کوهستان الوند و تنفس در خنکای صبحگاهی و تماشای طبیعت جانبخش . روبروی جانپناه دردشتی سرسبز و پهناور گوسفند سرایی بود که بهش میگن : هتل ملوک . در قدیم این گوسفند سرا برای بانویی بوده بنام ملوک که در شب های سرد زمستانی مأمن و جانپناه کوهنوردانی بوده که به آنجا پناه می بردند

یک ساعت را در محوطه بیرون جانپناه ایزدی به استراحت و صرف صبحانه پرداختیم 7 و 54 دقیقه به سمت پناهگاه یخچال ( صاحب الزمان ) از کف دره جدا می شویم و وارد شیب هزارپیچ یا هزار چم که بدلیل زیگزاگ های فراوان بهش چرخ و فلک هم می گویند شدیم .. در کنار سنگ عقاب یا سنگ عقرب از کنار گودالی که برای بدست آوردن گنج حفاری شده بود گذشتیم .. روی سنگی که بالای گودال بود علامت گربه کنده کاری شده بود . این علامت نشان میداد که در آنجا گنج هست و ما بارها از آن مکان گذشته بودیم و نفهمیده بودیم که زیر پایمان گنج است . زرنگ های این زمان محل گنج را یافته بودند و آنرا ربودند ..

میله های فلزی شبرنگ در طول مسیر بکار رفته بود نزدیک پناهگاه یخچال یک چراغ راهنما چرخان قرار دارد که با انرژی سلولهای خورشیدی کار می کند. این چراغ را در سال 1395 کوهنوردان همدانی از جمله آقای مجید حسنی با زحمت بسیاری از تخته رستم از روستای چشین با نیسان آورده و دوازده نفر از دره مجاور روبرو بناهگاه که به روستای ابرو و انجی لاس میخورد حمل کردند و به این مکان آورده بودند

ساعت 9 و 30 دقیقه به پناهگاه با شکوه یخچال که به آن صاحب الزمان یا صاحب هم می گویند در ارتفاع 3200 متری رسیدیم پناهگاهی که زحمات بی شائبه سازندگان آن و نگهدارندگان آنرا یکی از بهترین پناهگاه های کوههای ایران کرده است .. این پناهگاه به وسیله‌ی سلول‌های خورشیدی مجهز به برق هست و دارای امکانات بسیار خوب در دو طبقه مفروش و کتابخانه و قفسه کمکهای اولیه و جاکفشی دارای فرچه است و ظرفیت 80 نفر را دارد .. مصالحی که در آن بکار رفته از بهترین مصالح و سرویس بهداشتی در فاصله کمی از پناهگاه ساخته شده و اتاقکی روبروی آن دارای نیمکت و حوضچه ای که لوله کشی آب شده ، محلی برای شستن دست

بیرون پناهگاه سکوهای سیمانی پهن ساخته شده که در چهار گوشه این سکوها. گیره هایی برای تثبیت چادر ها قرار دارد و این نشان از درایت و مدیریت بسیار خوب است . ساعت 9 و 55 دقیقه بسمت قله ی کوبری حرکت کردیم .. برای رفتن به قله ی کوبری از مسیر پناهگاه یخچال باید از پایین پای قله ی یخچال گذر کنیم ازپناهگاه تا قله ی یخچال 40 الی 45 دقیقه فاصله است و تا قله ی کوبری یکساعت الی یکساعت و نیم.. یکی از مسیرهای قله کوبری از سمت سرکان هست که میگن بسیار آسان و زودتر میرسیم ..

ساعت 11 روی قله کوبری به تماشای قله ی یخچال و تاریک دره و اردک مردک و تخت رستم و قلل شاه نشین و کلاه قاضی ایستادیم . شهر سرکان با باغهای گردو در سمت جنوب قله واقع شده یعنی قله ی کوبری در شمال شهر سرکان و تویسرکان هست .. پاکوبی که از پناهگاه دیده می شد میرفت به سمت آبادی خاکو.. در این روستا رودی هست به همین نام که از بلندترین قله ی کوه الوند در استان همدان سرچشمه می گیرد برگشت از قله ساعت 12 بود که اینبار بعد از پناهگاه یخچال از سمت چپ پناهگاه مسیری هست بنام چشمه سفید که آسان تر بود ..ولی به زیبایی دره مرادبیک پر از چشمه و رود و سبزه نبود .. فقط پاکوبی بود که ما را به اول مسیر صعود میرساند .. ساعت 16 به جایی که از نیسان پیاده شده بودیم رسیدیم راننده نیسان با آب رودخانه مشغول شستن ماشینش بود ..

یک صعود دلچسب و زیبا با تایم مناسب فکر کنم بعلت این بود که تعدادمان زیاد نبود و همقدم بودیم .. اسامی دوازده نفر از همنوردان : 1- حسن صالحی ( سرپرست و عقبدار) 2- مجید حسنی همنورد با اخلاق همدانی ( راهنما ) 3- وحید ابراهیمی ( سرقدم ) 4- یوسف قربانی 5- اصغر سمیعی 6- یوسف اصلانی 7- علی فرساد اسدی 8- سید علی ابراهیمی شفیق - 9- زهرا خلیلی ( خودم ) 10 – محمود قنبری 11- سید عباس طباطبایی 12- سعید نورزاد

تصاویر این برنامه در پست بعدی درج خواهد شد.

توصیه میکنم سایت امین مانا را مطالعه کنید.. گزارشی کافی برای صعود به قله ی کوبری

همه جا با من معبود من...
ما را در سایت همه جا با من معبود من دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2kuchmorghan3 بازدید : 60 تاريخ : سه شنبه 4 مهر 1402 ساعت: 17:04