کلاغ لان و الوند 26 آذر 1395

گزارش صعود به قله های کلاغ لان و الوند 26 آذر 1395

به یاری حق پنجمین برنامه از سلسله برنامه های گروه آرامش کوهستان اینبار مشترکاً با گروه اوج جاوید همدان صعود به قله های الوند و کلاغ لان انجام و با موفقیت به پایان رسید

در ساعت ده صبح روز پنجشنبه 25 آذر 1395 طبق قرار در میدان گنجنامه همدان دور هم جمع شدیم چهار نفر از گروه آرامش کوهستان و دو نفر از گروه اوج جاوید همدان ( سه نفر دیگر از گروه اوج جاوید همدان در پناهگاه میشان به ما پیوستند )

برف در حال باریدن بود که پس از گرفتن عکس جهت اعلام شروع برنامه ، در ساعت 12 ظهر صعود را از سمت جنوبشرقی  میدان آغاز کردیم . چند دقیقه ای روی آسفالت می رفتیم تا اینکه به مسیرپاکوب خاکی رسیدیم

باد 80 کیلومتر در ساعت باعث کُندی  سرعت شده بود . عشق به دیدن الوند زیبا قدمهای ما را در مقابل باد شدید که سیلی های سوزناکش صورتمان را سرخ کرده بود محکمتر و منسجم تر می کرد .

در ساعت 14:40 به پناهگاه میشان رسیدیم .

پناهگاه میشان دارای سه ساختمان مجزا که یکی از آنها در شمالشرقی پناهگاه اول بالای تپه بنا شده و دیگری با حدوداً یک کیلومتر فاصله در شمال پناهگاه اول می باشد.

( این پناهگاه دو طبقه است که در طبقه اول سالن غذا خوری ، رستوران و فروشگاه و سرویس بهداشتی جهت آقایان و در طبقه بالا یک سالن بزرگ برای استراحت آقایان که ظرفیت تقریبا 80 نفر را دارد و یک اتاق برای بانوان با ظرفیت 11 نفر و همینطور یک خوابگاه دارای تخت برای سی نفر و سرویس بهداشتی جهت خانمها می باشد . سیستم گرمایشی آن شوفاژ بود که هوای پناهگاه را گرم و ملایم می نمود ) .

شب بسیار بیاد ماندنی بود سه نفر دیگر از همنوردان اوج جاوید همدان در ساعت 20 به جمع ما پیوستند . سه چهار گروه دیگر هم آمده بودند. ظاهر بعضی از خانمها اصلا کوهنوردی نبود با تجهیزات اندکی که داشتند در آن هوای سرد دچار مشکل شده بودند که با کمک همنوردان همدانی خودشان را به پناهگاه رسانده بودند....

بعداز صرف شام آموزش گره ها جهت یاد آوری توسط جناب آقای احمد نجفی آذر اجرا شد.

با قرار بر این که ساعت پنج و نیم صبح بیدار شویم و ساعت شش حرکت کنیم به داخل کیسه خواب خزیدیم .

خواب خوب و آرامی در آن پناهگاه گرم داشتیم .

صدای باد تا صبح شنیده می شد . گویا کوهنوردان را برحذر می کرد از دیدن الوند زیبا .  شاید او هم عاشق الوند است .

صبح ساعت پنج بیدار شدیم مختصری صبحانه خوردیم ساعت شش شد کمی دیگر صبوری کردیم تا از شدت باد کاسته شود .

ساعت یکربع به هفت حرکت کردیم . باد همچنان با شدت می وزید..

در ساعت هفت به پناهگاه قدیمی میشان رسیدیم . پناهگاهی کوچک دارای بخاری نفتی که ظرفیت سی نفر را دارد . در سمت جنوب این پناهگاه ایستگاه تله کابین میشان دیده می شد.

آفتاب از کوههای شرق بالا می آمد . ماه هنوز در آسمان بود گویا به انتظار دیدن خورشید لحظه شماری می کرد .

از پناهگاه قدیمی کمی که بالاتر رفتیم . .. خورشید با تمام ابهت و قدرت روی قله های اطراف بود . ماه محو شد در تماشای او ...

مسیر برفکوبی داشت .. باد بود و باد بود تا تخت نادر و باز هم باد و سوزش سیلی های او بر روی گونه ها .

تا نزدیکی دوزخ دره بدون یخ شکن هشت شاخ و کرامپون طی مسیر کردیم . در آنجا یخ شکن ها و کرامپون ها را به کفشهای دو پوش فیکس کردیم . برای بستن آنها مجبور شدیم لحظه ای دستکش ها را در بیاوریم سرما تا مغز استخوانمان از سر انگشتانمان نفوذ کرد .

بعد از بستن کرامپون بسمت دوزخ دره که در سمت شمالغربی قله الوند بود حرکت کردیم .. هفت نفر دیگر در سمت چپمان بسمت الوند می رفتند . دو نفر بالاتر از آنها .

ما از صخره های پائین قله الوند تراورس کردیم بسمت کلاغ لان . سمت چپمان الوند و سمت راست دوزخ دره . مسیر طناب کشی شده بود .

در سال 1386 چهار کوهنورد در اینجا در زیر بهمن ماندند .( یادشان گرامی )

هدفمان این بود ابتدا به کلاغ لان رفته و سپس الوند.

کلاغ لان به ارتفاع 3350 متر در قسمت تقریبا جنوبغربی الوند واقع شده حدود دو ساعت با الوند فاصله دارد.

ساعت 10 صبح بود که به جانپناه کلاغ لان رسیدیم . بعد از خوردن چای گرم و صبحانه ساعت 11:10 بسمت کلاغ لان رفتیم ساعت 11:40 به قله رسیدیم .

گرفتن عکس یادگاری و شادی و لبخند ما را برای ادامه صعود به الوند آماده تر کرد .

ساعت 12 از قله کلاغ لان به پائین آمدیم برای صعود به الوند شیرنشان به ارتفاع 3470 از جانپناه کلاغ رد شدیم .

شیب صخره ای یخ زده را پیمودیم . اینجا باد کمتر شده بود ظاهرا سکوت کرده بود . تا ما را بناگهان غافلگیر کند

کمی که صخره ها را پیمودیم روی یال شدت باد شروع شد.

ساعت 13:15 به قله رسیدیم . بنا به صلاح و رعایت اصول ایمنی بدلیل وزش شدید باد و امکان سقوط روی نوک قله نرفتیم

چند دقیقه در قله ماندیم . قله یخچال در دوردست دیده میشد. اطرافمان تمام کوه بود و برف

از بالا ، شهر تاریخی همدان در مه خیلی ریز دیده می شد.

از مسیر جنوبشرقی قله بسمت پائین رفتیم مسیر پاکوب بدلیل برف زیاد مشخص نمی شد. با سرقدمی آقای مجید حسنی از اوج جاوید همدان توانستیم این مسیر را طی کنیم . فرود ما تا میدان گنجنامه حدود سه ساعت طول کشید

ساعت 17:40 عکس پایان برنامه و خداحافظی با همنوردان مهربان ، بی ریا و فداکار اوج جاوید همدان و آرزوی صعودی زیبا و بیاد ماندنی دیگر در کنار این عزیزان

گروه اوج جاوید همدان

2-    آقای سید علیرضا وزیری چیمه

3-    خانم نرگس فرهادی

4-    خانم زهرا خلیلی

سرقدمها : آقایان مجید اخوان ( صعود ) و مجید حسنی ( فرود )

سرپرستان –آقایان سید علیرضا وزیری چیمه و مجید حسنی

گزارش نویس :# زهرا خلیلی

برچسب‌ها: کوه, الوند, کلاغ لان, همدان, همنورد همه جا با من معبود من...
ما را در سایت همه جا با من معبود من دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 2kuchmorghan3 بازدید : 176 تاريخ : جمعه 20 مرداد 1396 ساعت: 13:56